“Kill your darlings,” zoals Stephen King het mooi verwoordde, en ik heb dat advies maar al te goed opgevolgd…”

Inleiding: Toscane, inspiratie en 80.000 woorden later.
Terwijl ik hier in Toscane ben, voel ik een soort serene connectie die ik nauwelijks kan uitleggen. Misschien komt het door de olijfbomen, of de pasta, of gewoon door de rust om me heen. Wat ik wel weet, is dat deze plek me helpt om mijn innerlijke bron aan te sporen en alle woorden en ideeën er in één keer uit te spuien. En geloof me, er was veel te spuien. Met Swarte Jacob heb ik 80.000 woorden neergepend – alleen om ze nu genadeloos te herzien en waarschijnlijk voor een deel te verbranden. Want zoals een goede vriend en schrijver ooit zei: “Je moet eerst alle rotzooi eruit halen voordat je de goede spullen kunt vinden.”
Logline: Een verhaal van verraad en erfgoed
–Keuzes, Familie en Oude Geheimen-
“De zwarte slavenhandelaar Jacob Ruhle worstelt met de schaduw van zijn verleden wanneer zijn kleindochter verliefd wordt op de kleinzoon van een tot slaaf gemaakte man die zijn vader ooit verkocht. Terwijl oude geheimen dreigen te worden onthuld, moet Jacob kiezen tussen zijn familie beschermen of het rechtzetten van eeuwenoud onrecht.”
Schrappen en herschrijven: Kill Your Darlings
“Stephen King Had Gelijk: Schrijven is Schrappen”
Stephen King zei ooit: “To write is human, to edit is divine.” Nou, dat goddelijke voelde meer als een langgerekte martelgang waarbij mijn ADD-brein me afleidde met de vraag of ik genoeg zonnebrand bij me had, in plaats van of die dialoog echt een pagina lang moest zijn. Hier in Toscane, tussen de cypressen en het geruststellende idee dat de Chianti altijd binnen handbereik is, leer ik eindelijk om wat rust te vinden in het schrappen. Het voelt een beetje als Marie Kondo die mijn manuscript doorloopt: “Brengt deze paragraaf vreugde of totale chaos?”
Spoiler alert: vaak was het chaos. Schrappen dus.
Herontdekking van personages: Het geduldige limbo van Swarte Jacob
“Hoe Mijn Personages Me Uitdaagden Tot Muiterij”
Mijn personages en ik zijn als een dysfunctionele familie op een verplichte vakantie: ze wachten ongeduldig op me, kijken me lethargisch of woedend aan, en zijn het spuugzat om in hun verfromfraaide victoriaanse kleren rond te dwalen. Zelfs nu, in Toscane, voel ik hun aanwezigheid alsof ze achter me aanlopen, mompelend dat ze een douche nodig hebben. Toch dwingen ze me ook om dieper te graven, om hun motieven te ontdekken en hun verhalen te vertellen. Dat gevoel van veiligheid en geborgenheid hier geeft me de moed om die innerlijke bron aan te boren en het hele zootje te laten spreken.
Thema’s van nu: Erfgoed en Verantwoordelijkheid
“Swarte Jacob in Het Licht van de Actualiteit”
De worstelingen van Jacob in het boek sluiten naadloos aan bij actuele thema’s rondom historische onrechtvaardigheid en herstel. We leven in een tijd waarin gesprekken over erfgoed en verantwoordelijkheid steeds meer naar de voorgrond treden. Terwijl ik hier in Toscane de geschiedenis van mijn personages ontrafel, denk ik ook na over de erfenis die we allemaal met ons meedragen. Dieper graven betekent soms oude wonden openhalen, maar het is noodzakelijk om het verleden te begrijpen.
Verband met mijn vorige werk: Het beest van Bakendorp
“Terug naar de Oorsprong: Het Verhaal Achter Het Beest van Bakendorp”
Heb je mijn debuutroman Het Beest van Bakendorp gelezen? Dan zul je merken dat Swarte Jacob de fundering vormt voor het verhaal dat ik daar vertelde. Lees [hier meer over Het Beest van Bakendorp]
Publiceren of wachten: Het dilemma van de auteur
“Publiceer of Perfectioneer?”
Na drie jaar schrijven stond ik voor de onvermijdelijke vraag: breng ik Swarte Jacob nu uit, of wacht ik tot 2025? Mijn perfectionistische kant zegt: “Nog niet, blijf vijlen en schaven!” Maar de realiteit is dat geen enkel boek ooit helemaal perfect zal zijn. En wat is perfectie eigenlijk? Misschien moet ik gewoon accepteren dat de Victoriaanse haarstijlen in mijn hoofd nooit helemaal gladgestreken zullen zijn.
Actuele Inspiratie: Stephen King en On Writing.

“Wat Ik Leerde van Stephen King over Schrijven en Schrappen”
Het proces van schrappen en herschrijven is geïnspireerd door de inzichten van Stephen King in zijn boek On Writing. Hij zegt: “Kill your darlings, kill your darlings, even when it breaks your egocentric little scribbler’s heart, kill your darlings.” Het is nooit leuk om de bijl te zetten in een zin die je met veel liefde hebt gecreëerd, maar het is wel noodzakelijk om tot de kern te komen. Lees hier meer over Stephen King
Call to Action: Blijf op de Hoogte van Swarte Jacob
“Wil Jij De Eerste Zijn om Swarte Jacob te Lezen?”
Wil je meer weten over mijn reis als auteur, exclusieve updates ontvangen, en de eerste zijn om Swarte Jacob te lezen? Volg me hier op Instagram en meld je aan voor mijn nieuwsbrief via mijn website!
Afsluitend: Toscane en Het Genieten van Schrijven
Hier in Toscane voel ik me veilig en geborgen genoeg om mijn creativiteit de vrije loop te laten. Het is alsof deze plek me helpt om die innerlijke bron aan te sporen en alles eruit te laten vloeien – zelfs als dat betekent dat ik soms over rommelige dialogen struikel of verfromfraaide karakters moet herstellen. Schrijven gaat niet alleen over het creëren van verhalen, maar ook over genieten van het proces en het vinden van die diepere connectie met jezelf (hoe zweverig dat ook klinkt).
0 reacties